صفحه اصلی / آموزش avr / آموزش کار با میکروکنترلر های AVR

آموزش کار با میکروکنترلر های AVR

مقدمه:

میکروپروسسور و میکروکنترلر ها

شاید تاکنون نام میکرو کنترلر را شنیده باشید. آی سی های میکرو، آی سی ها ی قابل برنامه ریزی هستند که با نوشتن برنامه، کار مورد نظر را برای ما انجام می دهند. میکرو پروسسور نیز نمونه ی ساده تری از میکروکنترلرها است. به این صورت که میکرو پروسسور تقریباً یک ROMتنها می باشد که برنامه درون آن ریخته و اجرا می شود، اما برای اجرای عملیات نیازمند قطعات جانبی می باشند که باعث پچیده شدن مدار و سخت تر شدن طراحی آن می شود. به همین علت در این مبحث به میکرو کنترلر ها پرداخته ایم که امکانات بیشتر و جامعیت وسیعتری دارند. آی سی های میکرو دارای انواع گوناگونی هستند که به تعدادی از آنها اشاره شده است:

آموزش کار با میکروکنترلر های AVR

از بین آی سی های فوق ، خانواده ی AVRعلاوه بر سادگی، امکانات بالایی نیز دارد. البته خانواده های دیگر از قبیل PICو ARMنیز امکانات زیاد و سرعت بالایی دارند ولی میکروکنترلر AVR علاوه بر داشتن امکانات کافی، قیمت نسبتاً پایینی نیز دارد . این آی سی ها در سه گروه ۹۰s ،tiny و megaساخته شده اند(البته در سالهای اخیر سری Xmegaنیز به بازار ایران عرضه شده است) .امکانات و قیمت این چهار گروه به ترتیب زیر است:

Tiny < 90s < mega < Xmega

 با مراجعه به کاتالوگ هر یک از این آی سی ها می توان درباره امکانات و سرعت آنها اطلاعاتی بدست آورد. به طور کلی بالاترین سرعتی که میکروهای AVRدارند ۱۶MHzاست.

همانطور که گفتیم، اجرای توابع به کمک میکرو نیازمند برنامه ریزی آنهاست. زبانی که برای این آی سی ها قابل فهم می باشد، کد است. اگر ما بخواهیم برنامه ها را به صورت کد بنویسیم، هم زمان زیادی می برد و هم خطای کار زیاد است. برای این کاراز نرم افزارهایی که زبان قابل فهم برای انسان را به زبان قابل فهم برای آی سی تبدیل می کنند، استفاده می شود. به این نرم افزار ها “کامپایلر”(مبدل) می گویند. امروزه کامپایلر های مختلفی وجود دارد که هر کدام با یک یا دو زبان برنامه نویسی کار می کنند، مانند زبان اسمبلی، Cو .Basicدر ادامه زبان بیسیک و Cرا که در میکرو کاربرد بیشتری دارند، با هم مقایسه می کنیم:

زبان بیسیک

محاسن: سادگی، سرعت بسیار بالا، حجم کد تولید شده بسیار پایین
معایب: در برنامه های بزرگ کار با آن بسیار مشکل است

زبان C

محاسن: برنامه های هزار خطی نیز در آن انجام می پذیرد

معایب: سرعت کمتر نسبت به بیسیک، حجم کد تولید شده بالاتر، یک خط زبان Cگاهی نیاز به ۲
KBکد ماشین دارد

آموزش کار با میکروکنترلر های avr را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید

آموزش کار با میکروکنترلر های AVR
دانلود با لینک مستقیم

اطلاعات فایل:

اطلاعات فایل:

حجم فایل:۱۹٫۶ MB

تعداد صفحات:۱۱۵

زبان:فارسی

فرمت فایل:pdf

پاسخی بنویسید

ایمیل شما منتشر نمی شود.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*

x

این مطلب را نیز بخوانید

مبدلهای کلید زنی (مقدماتی)

مبدلهای کلید زنی (مقدماتی) • کاربردهای عمده مبدلهای کلیدزنی (اینورتر): – محرکه ...